Biblar och porr

Att saker och ting skiljer sig åt mellan USA och lilla Sverige är känt sedan tidigare. Vad som hänt på University of Texas San Antonio (UTSA) gör det dock ännu tydligare. Under rubriken ”smut for smut” har studentgruppen ”Atheist Agenda” (AA?) satt upp ett stånd där de erbjuder andra studenter att lämna in sina biblar, koraner och andra religiösa skrifter i utbyte mot porr. Tanken bakom det hela är enligt presidenten för Atheist Agenda att göra folk uppmärksamma på vad som faktiskt står i bibeln. Man valde att använda porr då detta oftast inte var socialt acceptabelt medan bibeln, som innehåller skildringar av barn – och hustrumisshandel, incest och andra grova ting som egentligen inte är accepterade i någon civiliserad stat.

Hur som helst så tycker jag att det är skoj att se att det blir en sådan uppståndelse och att en del kristna känner att de måste försvara en gud de själva anser vara omnipotent. Youtube har i vanlig ordning en hel del material, bland annat en debatt mellan en ateist och en nja..galning. Låt oss kalla honom monoteist; även om jag har lite svårt med konceptet monotheism i kristendomen då det finns den heliga treenigheten plus Maria plus en hel hop med helgon. Hur som helst blir religiösa debatter oftast mycket svåra att följa då troende bygger upp hela sin argumentation på antaganden snarare än att försöka ta sönder sin antagonists argument.

Nåväl. Se klippet och sök efter fler om ni är intresserade


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0