Don´t Panic (in large, friendly letters)

Då numera svininfluensan toppar samtliga nyhetssändningar och jag tycker att de överdriver, tänkte jag lägga in lite fakta. För att sätta siffrorna i paritet med de siffror som presenteras i medierna upprepar jag det jag sista jag lade in i inlägget "Pandemi".

En pandemi inträffar när en infektionssjukdom sprids över stora delar av världen och drabbar en stor andel av befolkningen i varje land. Utmärkande är en hög sjuklighet på 15-30 procent av befolkningen och ett ökat antal dödsfall. Under 1900-talet uppkom tre stora influensapandemier: Spanska sjukan 1918-20, Asiaten 1957-58 och Hongkong 1968-70. Källa: Socialstyrelsen, Socialstyrelsen

Det innebär att minst 16 681 768 mexikaner måste ha insjuknat, samt att motsvarande antal människor i större delen av världen måste vara drabbade för att få kalla det för pandemi. Innan dess anser jag att varje tidning som använder sig av ordet i rubriker gör sig skyldiga till, om inte annat, ett vårdlöst beteende.

Så. Nu till talen:

13 smittade i EU, 64 i USA, 33 i Mexiko och 14 i Nya Zeeland. 1 död i USA och 7 i Mexiko. I dessa fall har svininfluensan blivit bevisad. I övriga fall är det antaganden.

Är det då befogat med dessa rubriker?






Symptomen är de samma som vid en vanlig influensa, vilket innebär att varenda kotte som är det minsta hypokondrisk kommer att springa till sjukvården, vilket i sin tur kan resultera i att folk som behöver hjälp inte får den i tid. I Mexiko har sjukhus redan stängt igen sina portar, överfulla som de är. En vanlig Influensa skördar offer den med. Faktiskt flera tusen procent fler än det antalet som nu förmodats ha dött i svininfluensa. Enbart i Sverige dör upp till 3000 personligen årligen i influensa. Återigen, mediernas rapportering är oerhört ansvarslös.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0