Naken på flygplatsen

Nu hör jag till dem som anser integritet är överskattat och närmast löjligt i normala sammanhang men när det gäller den så kallade nakenskanningen på flygplatser är det störtlöjligt. Jag måste dock säga att jag är oerhört tveksam till ökad säkerhet på flygplataser då jag generellt anser att det inte leder till särskilt mycket högre säkerhet utan snarast att man upprätthåller en illusion av säkerhet. Det skall till oerhört många flygplanssprängningar till innan man ens är i närheten av att komma upp i de siffror döda som den vägburna trafiken, spritrelaterade skador eller olika sjukdomar genererar varje år. Det går alltså relativt snabbt att konstatera att rädslan för flygplanskapningar, rent statistiskt sett, är överdriven. Det finns dock en kvarstående risk med att leva, vilket icke skall förglömmas; Livet leder med 100% säkerhet till döden. Surt är det självfallet att någon tar och kapar ett flygplan och sedan störtar detta in i bebyggelse. Frågan är dock om man inte styr de som nu vill spränga folk i luften att söka sig till enklare mål. Tunnelbanor, bussar, inköpscenter, med mera. För där upprätthålls inte ens illusionen av säkerhet på konstgjord väg, då de flesta på dessa ställen känner sig relativt trygga. Än så länge. Vad blir motårgärderna efter att något sådant hänt? Metalldetektorer i alla offentliga byggnader? Vissa länder är redan där och det kommer inte bli färre regler och manicker för att ”upprätthålla säkerheten”, snarare fler och fler.

I denna anda så anser jag inte att vi ska ta och stegra villkoren för vår frihet genom små steg utan ta i rejält och skjuta in ett litet chip i alla svenskar , så att vi enklare kan ha kontroll. Det finns redan utvecklat för djur och i Sydamerika använder folk sådana på sina barn, med mera, då det finns en överhängande risk för kidnapning. Mig stör det inte det minsta och tänk vad säkert det blir!

I övrigt så tycker jag det lite smådumt att hävda att man ligger bakom en attack som ledde till att gärningsmannen eldade upp sina kalsonger. ”Tränad, utbildad och instruerad av Al- Qaida”. Det gick väl sådär…

Avslutningsvis en porrbild:

Rena snusket…

Mer läsning: Ab

Till yttermera visso vill jag än en gång uttrycka mitt förakt för kvällstidningarnas rubriksättare. "Nakenskannad"? 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0