En uppmaning

Själv har jag inte mycket att komma med den senaste tiden; mest trött hela tiden och för lat att sätta mig ner och skriva några rader om det jag funderar på och det som stör mig. En sak jag dock ständigt blivit påmind om är den attityd som innan under och efter valet kommit att dominera media; intolerans och bristande respekt för oliktänkande. Något som har visat hur skenheliga vi är i Sverige.
Den grundläggande tanken är att alla skall få yttra sig fritt. Även man är helt ute och cyklar och trots att man förespråkar idiotiska saker. Valet vi har är att inte ta åt oss. Det är precis samma saker vi har fnyst åt och fördömt när Salman Rushdie blev dömd till döden av iranska mullor eller när Monty Python gjorde sin film Life of Brian och kyrkan protesterade mot denna. Poängen är fortfarande att man skall få yttra sig om allt och skriva om vad man vill. Gillar du inte alstret, köp det inte. Så enkelt är det. Varken mer eller mindre.
Min uppmaning är tredelad:
-Tänk efter vad yttrandefrihet innebär för dig.
-Fundera över självcensur och hur det påverkar demokratin.
-Läs Morgonsurs tre blogginlägg(1, 2, 3) om detta ämne. Han har nämligen formulerat problematiken föredömligt.

Kommentarer
Postat av: Sandra af Munkakvarn

Håller med. Men det finns ett annat problem också som går hand i hand och det är att folk helt verkar missuppfatta det här med yttrandefrihet.



1. Om jag tex tycker att män borde avrättas för att jag avskyr män så inbillar sig många att det är odemokratiskt om jag inte får presentera mina åsikter i tex Aftonbladet. De missar totalt att Aftonbladet som privat ägd tidning också har rättigheter att välja att INTE publicera saker.



2. Många inbillar sig också att de kan kläcka ur sig vad som helst och när man sedan angriper deras åsikter så menar de att de minsann har rätt att säga vad de vill. Naturligtvis har de det men det finns ingen rättighet som heter att man inte kan bli ifrågasatt. Sedan blir det buhu och martyr om att de minsann är så missuppfattade, påhoppade och orättvist behandlade.



Folk måste lära sig att man faktiskt måste ta ansvar för det man säger och att det inte är en rättighet att bli publicerad eller inte bli kritiserad.

2010-10-04 @ 11:51:39
URL: http://munkakvarn.blogg.se/
Postat av: Lindberg

Självfallet har du rätt i det du säger och det är bra att du förtydligar. Gällande Aftonbladet så har de rätt att välja vad de vill trycka men vägrar samtidigt att ta ansvar för konsekvenserna av ett publicerande eller ett undlåtande att göra så. Om detta har jag skrivit ett antal gånger, exempelvis

http://minsvartvitavarld.blogg.se/2010/june/medias-roll-i-samhallet.html

och

http://minsvartvitavarld.blogg.se/2010/april/etiska-regler-for-press-tv-och-radio.html



2010-10-04 @ 20:37:52
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: conny

Kunde inte sagt det bättre själv! Håller med fullständigt.

2010-10-09 @ 13:20:07
URL: http://conny-tankar blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0